Wednesday, October 7, 2009

Inilah Kerajaan Tuhan oleh Lia Eden

Isnin 15 Dis lalu, hampir kesemua akhbar dan website Indonesia memaparkan berita penangkapan kali ke dua pihak berkuasa Indonesia ke atas Lia Eden atas dakwaan penodaan agama. Lia Eden seorang wanita berumur 61 tahun pernah ditahan selama 22 bulan dan keluar pada 29 Okt 2007 setelah beliau mendakwa dirinya adalah isteri kepada Jibril (baca: Syaitan) yang sering menemuinya untuk memberi wahyu.Untuk kali ini, beliau ditahan bersama 28 pengikutnya atas dakwaan menyebarkan sebaran setebal 40 halaman berupa seruan agar dihapuskan semua agama khasnya Islam.


Lia mengaku arahan penghapusan itu datang dari Tuhan kepadanya secara berkala dan beliau turut menerima ‘wahyu’ bahawa pemerintahan Susilo dan Jusuf Kalla tidak layak memimpin lagi.


Siapakah Lia Eden ?

Nama asalnya ialah Syamsuriati. Anak kelahiran Surabaya tanggal 21 Ogos 1947 ini telah menubuhkan agama baru yang dikenali sebagai Salamullah dan mengetuai Kerajaan Tuhan Eden. Kini Lia Eden, mempunyai sebuah kerajaan syurga di Jalan Mahoni 30, Senen, Jakarta. Pengikutnya digelar Kaum Eden. ( Eden adalah disandar kepada nama syurga ‘Adn yang dicipta oleh Lia ).


Apa pengakuan dan dakwaannya ?

Pada tahun 1974, beliau mendakwa telah melihat sebuah bola berwarna bercahaya kuning berputar di udara dan lenyap sewaktu baru sahaja berada diatas kepalanya. Pada 27 Okt 1995, beliau mengaku ketika sedang solat, beliau merasai kehadiran pembimbing rohaninya, Habib Al-Huda yang mengaku dirinya Jibril. Sejak 1997, beliau mengaku menerima bimbingan Jibril sampai sekarang.


Beliau telah melantik Abdul Rahman seorang alumni dari Faklutas Ushuluddin dan Filsafat UIN Syarif Hidayatullah, Jakarta menjadi Imam Besar kepada Kerajaan Tuhan Eden. Awalnya beliau dilantik menjadi Imam Mahdi, namun sekarang Abdul Rahman dianggap oleh Lia Eden sebagai reinkarnasi (jelmaan) Nabi Muhammad. Nabi palsu Abdul Rahman ini turut dipenjara selama 3 tahun oleh mahkamah Agung, 09 Nov 07 lalu.


Siapa pembela dan pendokongnya ?

Sebagaimana perkara kebenaran mempunyai penyokong dan pendokong, maka tidak ketinggalan kebatilan juga ada penyokong dan pendokongnya. Berikut tokoh-tokoh utama yang menjadi simpatisan mereka :


1) Sejumlah mahasiswa IAIN Jakarta berdemo dihadapan Polda Metro Jaya (kantor polis) ketika Lia Eden ditahan pada Januari 2006.


2) Lia Eden mengaku sering berkonsultasi dengan Rektor UIN Jakarta, Kamarudin Hidayat jika Lia ada masalah dan Lia juga pernah membuat puisi khas untuk Komarudin Hidayat dan disebut puisi itu adalah wahyu Jibril.


3) Komarudin Hidayat ketika kuliah di Turki menyepakati reinkarnasi (jelmaan) Anand Krisna (menyatu dengan Tuhan) dan diaminkan oleh Lia Eden. Buku Islam Esoteris: Kemuliaan dan Keindahannya karangan Anand Krisna diberi kata pengantar oleh Komarudin Hidayat, Rektor UIN Jakarta.


4) Komarudin Hidayat juga memberi hutang kepada Lia Eden untuk sebarkan kesesatannya dan dibelakang, beliau membela pula (kerana berkali-kali mendapat pujian dari wahyu Lia sejak 2006 ).


Dipetik dari buku: Nabi-Nabi Palsu & Para Penyesat Umat – Ust Hartono Ahmad Jaiz.


Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang Lia Eden, wahyu-wahyu yang diterimanya dari Jibril ( baca: Syaitan ), ramalan-ramalan beliau tentang kejadian-kejadian yang akan menimpa Indonesia dan lain-lain, anda boleh layari website Lia Eden di http://www.liaeden.info/indonesia/index.php


Untuk membaca fatwa-fatwa daripada Majlis Ulama’ Indonesia tentang ajaran sesat-ajaran sesat di Indonesia termasuk ajaran Anand Krisna, Lia Eden dan lain-lain, anda boleh layari website http://swaramuslim.net/galery/sekte/index.php


Maklumat lanjut tentang Lia Eden, boleh dilayari di http://id.wikipedia.org/wiki/Lia_Eden atau http://ms.wikipedia.org/wiki/Lia_Eden atau www.arrahmah.com .


Mungkin Lia Eden elok kahwin dengan Ayah Pin. Lia Eden ada Kerajaan Tuhan, Ayah Pin ada Kerajaan Langit.:)


Gambar kecil: Rektor UIN Jakarta.


sumber

1 comment:

alqoimkaltim said...

memang ajaran ini sangat menggelisahkan dan telah nyata kesesatannya