Thursday, February 14, 2008

Kekang Sifat Was-was

Khannas

Apabila melihat ular berbisa di dalam cermin, sudah tentu ular itu tidak akan mampu mematuk kita. Apabila kelihatan api yang marak menyala di dalam cermin, sudah tentu juga ia tidak akan membakar kita. Apa sahaja yang imejnya kelihatan pada cermin, sesungguhnya ia tidak akan mampu menyentuh kita.

Itulah perumpamaan yang Bediuzzaman Said Nursi gambarkan ketika berbicara tentang was was.

Penyakit was-was sebenarnya sangat berbahaya kepada 'aqidah. Penyakit ini sering menghinggap orang yang lemah dan lembut jiwanya.

Pelajar saya di UiTM mermacam-macam ragam dan karenah. Ada segelintir pelajar yang baik akhlak dan solat mereka, tetapi telah dihinggapi penyakit was-was. Kalau mengambil wuduk sehingga berkali-kali, basah lencun baju mereka. Telekung yang dipakai juga basah. Ye lah, sekejap-sekejap dibuka semula, kononnya wuduk tadi tidak rata.

Sekejap-sekejap dia teringat, air dibilik air terpercik kena pakaian dan kaki. Ketika ambil wuduk pula, sungguh lama kerana merasakan air belum rata. Kalau mandi wajib juga berkali-kali. Lepas mandi, mandi. Lepas mandi, mandi.

Bila masuk bab mengangkat takbir juga... astaghfirullah... terlalu sukar untuk dia yakin. Sehingga mengganggu orang di sebelah ketika solat berjama'ah. Itu baru contoh wuduk, mandi wajib dan takbir.

Dalam hal-hal lain juga... was-was sangat berbahaya. Contohnya seorang lelaki, tiba-tiba terbayangkan gambar salib, atau tiba-tiba dia merasakan dirinya telah syirik dan menjadi kafir. Sekiranya dia terus-terusan berfikir perkara itu, ia akan memberi impak yang sangat berbahaya.

Sudah menjadi tabiat was-was, apabila semakin difikir...ia akan terus berkembang membesar dan semakin besar.

Sebenarnya was-was dan khayalan dalam fikiran yang tidak mempunyai bukti dan sandaran khusus seumpama imej dalam cermin. Is sedikit pun tidak membahayakan manusia. Ia sebenarnya tidak ada. Cuma dasais syaitan yang menipu manusia. Dan dasais syaitan itu sebenarnya sangat lemah (dha'ifa). Tipu daya syaitan boleh dipatahkan dengan keyakinan.

Bagi para pelajar saya ataupun sahabat yang dihinggapi was-was, anda perlu tahu sebenarnya kerisauan anda itu sebenarnya tidak ada. Ia hanyalah khayalan yang tidak ada sandaran. Ia hanyalah seumpama imej dalam cermin. Tidak mampu menggugat atau mencederakan.

Manusia yang sering risaukan aqidah dan keimanannya, dengan mendengar bisikan-bisikan syaitan kononnya iman telah gugur, atau telah syirik dan lain-lain lagi.... itu juga tidak ada, buktinya hati manusia itu sendiri sangat risau dan gelisah soal aqidahnya. Dia sendiri tidak redha.

Soal was-was dan dasais syaitan, mesti segera dicantas dari dalam diri. Sesuatu yang tidak pernah wujud, jangan diwujudkan dengan membesarkan rasa was-was. Sesungguhnya tipu daya syaitan itu sangat lemah. Banyak-banyaklah mencantasnya dengan beristi'azah. A'uzubillahhi min al-syaitan al-rajim.

sumber

No comments: