Thursday, July 9, 2009

Mohon Penjelasan AJARAN LAYAR BAHTERA (bah.1)

PENGENALAN

Assalamualaikum kepada tuan pengendali blog ‘MANA TUHAN ALLAH’ http://manatuhanallah.wordpress.com/ , semoga tuan beroleh kesejahteraan hendaknya.

Ada pihak yang meminta pandangan kami dari Dakwah Tajdid Segar http://tajdidsebenar.blogspot.com/ @ http://protajdid.blogspot.com/ tentang isi kandungan blog dan ajaran pihak tuan. Mereka mendakwa beberapa maklumat yang ada pada blog kendalian pihak tuan itu mengandungi kekeliruan dan kesalahan. Saya Alexanderwathern http://myalexanderwathern.blogspot.com/ ada berbincang dengan beberapa orang lagi ikhwan Tajdid Segar http://freshersbrotherhood.blogspot.com/ akan hal ini. Setelah meneliti isi kandungan blog tuan, kami mengambil keputusan untuk memanjangkan beberapa persoalan kepada pihak tuan agar diberi penjelasan yang insyaallah akan memadamkan segala kekeliruan. Kurang adil jika kami membuat apa-apa pandangan tanpa mendengar penjelasannya terlebih dahulu.

Penjelasan yang baik tentunya akan melancarkan lagi perjalanan dakwah pihak tuan. Melalui penjelasan-penjelasan itu nanti kami dan masyarakat Islam akan membuat pertimbangan sewajarnya tentang kedudukan ajaran pihak tuan itu. Untuk memudahkan urusan, buat sementara ini kami menamakan ajaran pihak tuan itu sebagai ‘AJARAN LAYAR BAHTERA’. Semoga pihak tuan tidak keberatan.

Segala usaha pihak tuan untuk memberi penjelasan, kami dahului dengan penuh rasa kasih sayang.



PERTAMA:

Tentang tulisan pihak tuan yang berbunyi:

TAURAT
Akan berlaku suatu masa dimana barangsiapa di kalangan penduduk dunia yang tidak datang ke Jerusalem (negeri yang aman) untuk mengagungkan Raja iaitu Allah Tuhan Semesta Alam, bagi mereka takkan ada hujan (rahmat).

( Zakariyya: 17 )

“Aku akan datang hampir dengan kamu untuk menghakimi, dan Aku akan segera menjadi saksi terhadap ahli-ahli sihir (pendusta-pendusta), terhadap penzina-penzina (yang mengambil idola selain Allah), terhadap sesiapa yang menindas Pekerja Upahan, Janda serta ‘Anak Yatim dan Pendatang Asing’ pembawa kebenaran dan juga terhadap sesiapa yang tidak takut kepada-Ku”, kata Allah, Tuhan Sekelian Alam.
“Sesungguhnya Aku, Allah, tidak berubah, sebaliknya kamu anak-anak Yaakub (umat zaman akhir) yang tidak memikirkan. Sejak zaman nenek-moyang kamu, kamu telah berpaling dari peraturan-Ku. Kembalilah kepada-Ku, dan Aku akan kembali kepada kamu”, kata Allah, Tuhan Sekelian Alam.
Namun, kamu mengatakan, “Mana ada kami akan dibangkitkan? Mana mungkin seorang lelaki merompak Allah (membawa Zat).”
“Sebenarnya, kamu yang merompak Aku”
Seterusnya, kamu mengatakan, “Bagaimana pula kami telah merompak kamu?”.
“Dalam zakat dan pemberian sedekah. Kamu benar-benar terlaknat kerana kamu merompak Aku, ya kamu seluruh bangsa!”
( Malachi / MALAISE 3 : 5-9 )

“Maka, berjaga-jagalah, hari itu datang, hari yang membakar seperti kawah, dan semua mereka yang keji akan terpaku, lalu hari yang datang itu akan membakar mereka,” kata Allah, Tuhan Sekelian Alam. “Hari itu takkan meninggalkan baik akar mahupun dahan sekalipun”.
“Tetapi bagi kamu yang takut pada nama-Ku, bagimu, akan terbit matahari kebenaran yang ada penawar pada sayapnya. Kamu akan keluar dan melompat seperti anak lembu terlepas dari kandang”
“Kamu akan memijak-mijak orang-orang keji, sesungguhnya mereka akan menjadi abu di bawah telapak kakimu, pada hari yang Aku uruskan”, kata Allah, Tuhan Sekelian Alam.
( Malachi / MALAISE 4 : 1-3 )

http://manatuhanallah.wordpress.com/kiamat-dalam-4-kitab/


KOMEN DARI KAMI:

Pihak tuan menyebut buku Zakaria dan buku Malachi yang berada dalam Bible sebagai TAURAT. Kami fikir pihak tuan sudah tersilap. Sekiranya kami yang tersilap, kami memohon maaf awal-awal.

Bible (Alkitab) terdiri daripada 2 bahagian utama iaitu Old Testament (Perjanjian Lama) dan New Testament (Perjanjian Baru). Kitab Perjanjian Lama pula terdiri daripada berpuluh-puluh buku. Daripada puluhan buku dalam Perjanjian Lama itu, yang dipandang sebagai Taurat oleh majoriti umat Yahudi dan Kristian hanyalah 5 BUKU iaitu:

Kejadian, dalam bahasa Latinnya: Genesis, dalam bahasa Ibrani: beresyit (בראשית),

Keluaran, bahasa Latin: Exodus, bahasa Ibrani syemot (שמות),

Imamat, bahasa Latin: Leviticus, bahasa Ibrani wayyikra (ויקרא),

Bilangan, bahasa Latin: Numerii, bahasa Ibrani bemidbar (במדבר) dan

Ulangan, bahasa Latin: Deuteronomium, bahasa Ibrani debarim (דברים).

HANYA 5 BUKU ini saja yang didakwa sebagai TAURAT. Kami belum pernah ketemu seorang sarjana sama ada yang Muslim mahupun bukan mengatakan buku Zakaria dan Malachi sebagai Taurat. Nabi Zakaria hidup sekitar 100 SM sedangkan Taurat dan Nabi Musa bermula sekitar 1300 SM. Taurat dan Nabi Musa sudah wujud lebih kurang 1200 tahun sebelum kelahiran Nabi Zakaria dan kitabnya. Bagaimana pihak tuan boleh mendakwa buku Zakaria sebagai Taurat?

Mohon penjelasan pihak tuan: ...................................................

Kami gagal mencari maklumat tentang zaman Nabi Malachi tetapi dipercayai bukunya ditulis sekitar 400 SM. Dia juga antara nabi-nabi terakhir dalam sejarah Perjanjian Lama. Apa yang penting untuk kita buat masa ini ialah beza masa antara buku Malachi dengan Taurat (dan Nabi Musa) ialah sekitar 900 tahun! Dari mana tuan mendapat pengetahuan kononnya buku Malachi juga Taurat?

Mohon penjelasannya: ...................................................

Saya juga sudah memeriksa 5 versi Alkitab dan 2 versi Bible akan isi kandungan buku Zakaria. Apa yang saya temui, buku Zakaria tamat pada FASAL 14 sahaja. Tidak ada fasal 17!

Kemudian saya mencari dalam seluruh buku Zakaria, barulah ketemu. Sebenarnya ayat yang tuan maksudkan ialah Zakaria 14 : 17.

Jadi untuk bahagian ini, sekadar teguran agar tuan meletakkan nombor fasalnya yang mungkin tuan terlepas pandang.

Wallahualam.



KEDUA:

Tentang tulisan tuan yang berbunyi:

INJIL
Ketika mereka mendengar tentang kebangkitan orang mati (Hari Kiamat), maka ada yang mengejek, dan yang lain berkata: “Lain kali saja kami mendengar engkau berbicara tentang hal itu.”
( 17: 32 )

Tetapi Hari Tuhan (Hari Kiamat) akan tiba seperti pencuri (dalam keadaan manusia lalai). Pada hari itu langit akan lenyap dengan gemuruh yang dahsyat dan unsur-unsur dunia akan hangus dalam nyala api, dan bumi dan segala yang ada di atasnya akan hilang lenyap.
( 3: 10 )

Hal itu diterangkan-Nya dalam semua surat-Nya, apabila ia berbicara tentang perkara-perkara ini. Dalam surat-surat-Nya itu, ada hal-hal yang sukar difahami, sehingga orang-orang yang tidak memahaminya dan yang tidak teguh imannya, memutarbelitkannya menjadi kebinasaan mereka sendiri, sama seperti yang juga mereka buat dengan tulisan-tulisan yang lain.
Tetapi kamu, saudara-saudaraku yang ku kasihi, kamu telah mengetahui hal ini sebelum ia berlaku. Kerana itu waspadalah, supaya kamu jangan terseret ke dalam kesesatan orang-orang yang tak mengawal diri, dan jangan kehilangan peganganmu yang teguh.
( 3: 16-17 )

Tetapi jika engkau sama sekali melupakan Tuhan Allahmu, sebaliknya mengikuti tuhan lain, beribadah dan sujud menyembah kepadanya, aku memperingatkan kepadamu hari ini, bahwa kamu pasti binasa.
Seperti bangsa-bangsa yang terdahulu sebelummu dibinasakan Tuhan, kamupun akan binasa, sebab kamu tidak mau mendengarkan seruan Tuhan Allahmu (manusia ikutan yang menzahirkan Allah).

( 8: 19-20 )

http://manatuhanallah.wordpress.com/kiamat-dalam-4-kitab/


KOMEN:

Kitab Perjanjian Baru (New Testament) mengandungi lebih daripada 20 buah buku. Dalam banyak-banyak buku itu, hanya 4 BUAH buku yang diiktiraf sebagai Gospel ataupun INJIL oleh umat Kristian manakala umat Islam tidak mengiktiraf walau satupun sebagai KITAB SUCI INJIL yang pernah ditulis oleh Nabi Isa. 4 buah buku yang dimaksudkan ialah:

Injil Matius (Gospel of Matthew)

Injil Markus (Gospel of Mark)

Injil Lukas (Gospel of Luke)

Injil Yohanes (Gospel of John)

Tuan hanya menulis “Injil” tetapi tidak menyatakan Injil yang mana satu. Jadi tuan petik ayat daripada Injil yang mana?

Mohon penjelasan tuan: .....................................................

Ataupun adakah tuan memiliki Injil yang asli? Sekiranya ada silalah kongsi dengan kami agar boleh kami menilai kesahannya.

Kemudian, kami sudah menyemak keempat-empat Injil. Hasilnya seperti berikut:

Injil Matius: Fasal 17 hanya berakhir pada ayat 27 (maksudnya tidak ada ayat ke-32)

Injil Markus: Tidak ada Fasal 17 (maksudnya tidak ada fasal 17: 32)

Injil Lukas: Fasal 17: 32 berbunyi “Ingatlah akan isteri Lot!” (ayatnya tidak serupa dengan ayat yang tuan lampirkan)

Injil Yohanes: Fasal 17 berakhir pada ayat 27 (tidak ada ayat ke 32)


Hal ini sangat menghairankan kami. Dari Injil mana tuan mendapatkan FASAL 17 ayat 32 yang berbunyi: “Ketika mereka mendengar tentang kebangkitan orang mati (Hari Kiamat), maka ada yang mengejek, dan yang lain berkata: “Lain kali saja kami mendengar engkau berbicara tentang hal itu.”?

Mohon penjelasannya: .............................................

Sama juga, kami gagal menemui 3: 10, 3: 16-17 dan 8: 19-20 yang tuan dakwa sebagai INJIL itu. Harap tuan jelaskan juga. Terima kasih.



KETIGA:

Tentang tulisan tuan yang berbunyi:

Allah memerintah!
Biarkan bumi bersuka-ria!
Biarkan sebilangan besar pulau bergembira!
Awan dan kegelapan mengelilinginya.
Kebenaran dan keadilan asas kerajaan-Nya.
Api menandakan kehadiran-Nya
Dan membakar musuhnya di segenap sudut.
Nyalaannya menerangi bumi.
Bumi melihat, lalu bergoncang.
Gunung-ganang mencair seperti lilin semasa kedatangan Allah,
semasa kehadiran Raja semesta alam.
Syurga-syurga mengakui kebenaran-Nya.
Semua orang telah melihat kekuasaan-Nya.
Biarkan mereka yang menyanjung tuhan-tuhan yang diada-adakan, menjadi terhina,
Mereka sombong dengan idola-idola mereka.
Sanjunglah Dia, kamu semua adalah Malaikat-Nya!
( Zabur 97: 1-7 )


KOMEN KAMI:

Tentang ayat: “Api MENANDAKAN KEHADIRAN-NYA. Dan membakar musuhnya di segenap sudut.”

Kami mengira ayat dengan maksud sebegitu tidak ada dalam kitab yang didakwa sebagai Zabur itu. Saya sendiri sudah menyemak 6 versi Alkitab dan 6 versi Bible. Berikut ialah temuan saya:

Alkitab Terjemahan Baru - Api menjalar di hadapan-Nya, dan menghanguskan para lawan-Nya sekeliling.

Alkitab Kabar Baik - Api menjalar di hadapan-Nya, menghanguskan musuh di sekeliling-Nya.

Alkitab Firman Allah yang Hidup - Api menjalar di hadapan-Nya dan membakar habis semua musuh-Nya.

Alkitab WBTC TL- Api adalah memancar dari hadapan hadirat-Nya serta menyala-nyalakan segala seteru-Nya berkeliling.

Alkitab Shellabear - apipun berjalanlah di hadapan hadirat-Nya, serta menghanguskan segala seteru-Nya berkeliling.

Alkitab ENDE - Api bergerak madju dihadapanNja, dan melulur lawan2Nja disekitarNja;

Bible in Basic English - Fire goes before him, burning up all those who are against him round about.

MESSAGE BIBLE - Fire blazes out before him, Flaming high up the craggy mountains.

New King Kames Version - A fire goes before Him, And burns up His enemies round about.

PHILIPS BIBLE - A fire goeth before him, and burneth up his enemies on every side.

God Words Translation - Fire spreads ahead of him. It burns his enemies who surround him.

NET BIBLE - Fire goes before him; on every side* it burns up his enemies.


Dari mana tuan memperolehi ayat Alkitab/ Bible yang sebegitu bunyinya?

Mohon penjelasan: .......................................................


Seterusnya tentang ayatSYURGA-SYURGA mengakui kebenaran-Nya.

Kami berasa sangsi kerana tidak ada perkataan SYURGA-SYURGA sepanjang pencarian kami. Kami memeriksa 6 Alkitab, semuanya menyebut LANGIT ataupun PETALA LANGIT. Kami meneliti 8 Bible, 6 daripadanya menyebut HEAVENS (langit-langit) manakala bakinya menyebut SKY (angkasa). Dari mana datangnya “SYURGA-SYURGA”?

Mohon penjelasannya: ................................................



KEEMPAT:

Tulisan pihak tuan yang berbunyi:

“Dalam kehidupan manusia di alam ini, sememangnya kita diwajibkan berugama dan memilih agama sebagai pegangan semasa hidup di dunia. Ugama memainkan peranan penting dalam manusia beragama, agar tidak ada satu penindasan untuk seseorang manusia yang memiliki agama. Dalam hal demikian, kita dapat saksikan pelbagai ugama yang wujud di dunia ini, namun ugama yang terbaik adalah agama Islam.”


KOMEN:

Bahagian ini MENGELIRUKAN kerana tidak cukup maklumat. Pendakwah yang baik sepatutnya menulis dengan jelas. Apabila dikatakan “ugama yang terbaik adalah agama Islam”, maksudnya agama-agama lain juga baik, cuma bukan yang terbaik. Kan begitu?

Tidak jelas apakah maksud ‘BAIK’ bagi pihak tuan, sebab itu kami memohon penjelasan. Jika tuan memandang ‘BAIK’ itu dari SUDUT MORAL, mungkin ada benarnya kerana semua agama umumnya mengajar kebaikan. Namun masih TIDAK BENARs juga kerana AGAMA YAHUDI ada mengajar banyak kejahatan dalam kitab-kitab suci mereka terutamanya dalam kitab Talmud. Boleh jadi tuan kekurangan maklumat tentang agama Yahudi. Kami cadangkan supaya pihak tuan membuat sedikit ‘study’ semula.

Jika yang dimaksudkan dengan ‘BAIK’ itu ialah BENAR DI SISI TUHAN, ada 2 pembahagian:

Bahagian pertama:

Jika dimaksud agama lain selain Islam PADA HARI INI sebagai benar, jelas maklumat ini tidak benar kerana agama di sisi Allah pada akhir zaman ini hanyalah agama Islam.

“Sesungguhnya agama di sisi Allah ialah Islam.” (Ali-‘Imraan : 18)

Nabi Muhammad diutuskan kepada sekalian alam untuk manusia dan juga jin. Untuk akhir zaman ini, BERTUHANKAN ALLAH mestilah dengan BERSYARIATKAN SYARIAT MUHAMMAD SAW. Iblis dilaknat sehingga ke hari akhirat kerana dia menolak syariat pada zamannya iaitu ‘sujud kepada Adam’. Walau setinggi dan sebanyak manapun amalan, hakikat, makrifat, fana dan baqa si Iblis, dia tetap dilaknat kerana menolak syariat.

“(Allah) Berfirman: “Wahai Iblis, mengapa engkau tidak turut bersama-sama mereka (para malaikat) yang bersujud itu?”

“(Iblis) Berkata: “Aku tidak akan sujud kepada manusia yang Engkau jadikan dia daripada tanah liat yang kering, daripada tanah kental yang berubah warna dan baunya.”

“(Allah) Berfirman: “Kalau begitu, keluarlah engkau daripadanya kerana sesungguhnya mulai sekarang hingga ke masa depan ialah (makhluk) yang diusir.”

“Dan sesungguhnya engkau ditimpa laknat berterusan sehinggalah ke hari kiamat.”

(Al-Hijr : 32-35)

Jadi, agama-agama selain Islam tetap tertolak kerana tidak bersyariatkan syariat Muhammad saw. Umumnya orang beragama Yahudi menyembah Tuhan bukannya menyembah patung, dewa, alam dan lain-lain. Namun begitu agama mereka tetap tertolak kerana tidak mengikut syariat Nabi Muhammad. Menolak syariat Nabi Muhammad samalah seperti menolak/menderhakai Tuhan.

(Dari segi hakikatnya, menolak syariat Muhammad saw samalah seperti menyekutu dan mensyirikkan Allah kerana sudah ada DUA KUASA. Menurut pemahaman hakikat, apabila wujud DUA KUASA, maka automatik mensyirik dan menyekutukan Tuhan. Tuhan kata ikut syariat Muhammad saw, kita kata hendak ikut syariat lain. Maka jelas sudah ada DUA KUASA. Kita sedia maklum apa bentuk hukuman kepada orang yang menyekutu dan mensyirikkan Allah).

Jika dimaksudkannya agama-agama lain juga benar selagi syariat Islam belum sampai kepada penganut agama-agama itu, maka bahagian ini kami mungkin bersetuju.

Oleh kerana tulisan pihak tuan tidak jelas, kami tentunya tidak boleh terus meletakkan hukaman salah. Jadi ia berada dalam bahagian MENGELIRUKAN.

Peringatan untuk kita bersama- Dalam sesuatu ajaran itu, jika ada beberapa perkara yang mengelirukan, biasalah. Kita kena meletakkan sangka baik terlebih dahulu. Tapi jika ada banyak perkara yang mengelirukan, kita sudah boleh meletakkan sangka buruk di depan sedikit daripada sangka baik sebagai langkah berhati-hati.

Jadi, kami mohon budi baik tuan untuk menjelaskan maksud “BAIK” yang tuan tulis itu.

Mohon penjelasan: ...............................................



KELIMA:

Tulisan tuan yang berbunyi:

“Iblis adalah manusia yang ingkar perintah agama (perintah agama adalah perintah Allah).”


KOMEN:

“IBLIS ADALAH MANUSIA”.

Jika tuan memaksudkannya sebagai KIASAN, mungkin kita boleh terima. Tapi jika pihak tuan memaksudkan benar-benar Iblis itu ialah manusia dan bukannya dari kalangan bangsa jin, maka maklumat ini juga tidak benar.

“Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan MANUSIA DARIPADA TANAH LIAT KERING (yang berasal) daripada tanah kental yang diberi berubah warna dan baunya. Dan Kami telah menciptakan jaan (jin) sebelum itu DARIPADA API yang panasnya menyerap ke liang roma.” (Al-Hijr: 26-27)

Jaan ialah jin pertama. Daripada keturunannya lahir satu jin yang sangat besar fitnahnya bernama Iblis. Adam pula ialah manusia pertama. Daripada keturunannya lahir seorang manusia yang sangat besar fitnahnya bernama Dajjal. Kedua-dua makhluk terkutuk ini menjalinkan kerjasama yang begitu erat di akhir zaman ini.

Berdasarkan maksud ayat al-Quran di atas, jelas Jaan diciptakan terlebih dahulu daripada Adam. Iblis (salah satu anak cucu Jaan ini) juga dijadikan SEBELUM KEWUJUDAN ADAM (manusia). Maka bagaimana tuan boleh mengatakan :

“IBLIS ADALAH MANUSIA yang ingkar perintah agama (perintah agama adalah perintah Allah).”

(Jaan hanya ada 1. Iblis juga juga 1. Jin ada banyak. Syaitan juga ada banyak)

Mohon penjelasan tuan: .................................................



bersambung....

No comments: