Saturday, November 24, 2007

Himpunan Saranan Tajdid Segar

Saranan-saranan dakwah Tajdid Segar berada secara terpisah-pisah dalam tulisan-tulisan saya dengan tajuk yang berbeza-beza. Membaca satu dua artikel berkaitan pastinya tidak dapat memberi banyak gambaran sebenar tentang Tajdid Segar atau disebut juga Tajdid Sebenar ini. Banyak lagi artikel-artikel oleh individu-individu lain dan sebahagiannya bawaan teman-teman yang ada dikumpulkan di laman PRO-TAJDID (Segar) di http://protajdid.blogspot.com/ . Atas sebab itulah artikel ini disusun untuk memberi gambaran lebih menyeluruh tentangnya.

Ada yang tersalah anggap apabila menyangkakan dakwah Tajdid Segar ini hanyalah berkisar tentang hal ehwal pertentangan Kaum Tradisional dengan Kaum Salafi Wahhabi sahaja. Kalau itu sahajalah dunianya, tentulah tidak cukup layak untuk dinamakan Tajdid Segar kerana dakwah sebegitu sudah berlaku sejak ratusan tahun dahulu. Apa yang sedang kita bangunkan adalah lebih besar daripada hal itu. Tidak setakat tajdid fiqh, tapi jauh lebih syumul.

Artikel-artikel yang ditulis tidaklah menghuraikan secara terperinci setiap elemen tajdid yang hendak disegarkan itu, cuma mencetuskan idea dan menghuraikannya secara ringkas. Ia terpaksa dihidangkan begitu untuk menjimatkan masa. Banyak buah fikiran yang datang dari sehari ke sehari tetapi belum berkesempatan untuk dicanai dan dihidangkan. Kita lihat hasil karya Hasan al-Banna sebagai contoh- ringkas, beridea dan padat. Idea-idea besar dalam tulisan-tulisannya dikembangkan oleh orang-orang terkemudian.

Selain itu, saranan-saranan yang memerlukan perubahan tingkah-laku terpaksa saya dan keluarga contohkan terlebih dahulu. Tujuannya supaya “cakap serupa bikin”. Ini memakan masa juga sebelum sesuatu idea diutarakan kepada orang lain.

Idea-idea yang belum diartikelkan tidaklah dinyatakan di sini kecuali atas sebab-sebab mendatang, kerana dikhuatiri menimbulkan salah faham jika tiada sandaran apa-apa bahan tulisan.

Berikut adalah himpunan beberapa idea yang menjadi saranan-saranan dalam dakwah Tajdid Segar berdasarkan tulisan-tulisan yang pernah saya hasilkan. Semasa membaca, sila buat perbandingan tetang situasi sebelum ataupun situasi hari ini dengan situasi yang cuba diketengahkan dalam dakwah Tajdid Segar. Dengan cara ini barulah nampak perbezaannya, nampak “tajdid”nya.

1. SEIMBANGKAN AMALAN
Ada orang memberatkan zikir tetapi kurang ambil berita tentang dakwah. Ada orang memberatkan dakwah tetapi kurang ambil tahu tentang hal ehwal dunia Islam. Ada orang memberatkan membaca al-Qran tetapi kurang melakukan solat sunat. Begitulah seterusnya. Keadaan ini menghasilkan individu Muslim yang tidak seimbang amalannya. Hal ini berlaku bukan sahaja kepada sebahagian besar orang awam, malah kepada para ilmuan agama sendiri. Atas kedhaifan pengetahuan kita, kita belum lagi terjumpa ada satu seruan besar-besaran untuk umat Islam memperbaiki hal ini. Dengan itu kita menyerukannya melalui dakwah Tajdid Segar.
Perkara ini telah disentuh dalam artikel “MUHASABAH DIRI KE ARAH MUKMIN CEMERLANG” di
http://myalexanderwathern.freephpnuke.org/
modules.php?name=News&file=article&sid=
59&mode=&order=0&thold=0
dan sedikit sambungannya dalam “CONTOH BORANG MUHASABAH DIRI di
http://myalexanderwathern.freephpnuke.org/
gate.html?name=News&file=article&sid=1
67&mode=&order=0&thold=0

2. SEIMBANGKAN PENGETAHUAN HAL EHWAL AGAMA
Ada individu yang secara sedar ataupun tidak menghadkan pengetahuannya dalam hal tertentu sahaja dan mengabaikan banyak cabang-cabang agama yang lain. Kita tidak menentang pengkhususan kerana kita faham kepentingan pengkhususan, tetapi menolak pengkhususan yang menjumudkan pemikiran.
Hal ini disentuh dalam “CARA MENYUSUN FOLDER AGAMA ISLAM” yang boleh direnungkan di
http://myalexanderwathern.freephpnuke.org/
modules.php?name=News&file=article&sid=
60&mode=&order=0&thold=0

3. BETULKAN KEKELIRUAN DAN PENDUSTAAN DALAM MASALAH “TAKWIL”
Ada pihak mendakwa “salaf tidak takwil” manakala “khalaf takwil”. Dakwaan umum begini sama ada disengajakan ataupun tidak, membawa kekeliruan bahkan salah faham. Saranan untuk membetulkan masalah ini boleh dibaca dalam “DAKWAH TAJDID SEBENAR” di
http://myalexanderwathern.freephpnuke.org/
modules.php?name=News&file=article&sid=
121&mode=&order=0&thold=0

4. TERAPKAN NILAI-NILAI SUFI
Tidak semua orang mampu mengikuti tarbiah kesufian. Masing-masing ada kesibukan dan pandangan tersendiri. Namun begitu nilai-nilai global yang sesuai dikongsikan bersama hendaklah kita sebarkan. Banyak jemaah yang bukan aliran kesufian memandang sepi ataupun tidak memandang langsung nilai-nilai yang baik ini. Padahal nilai-nilai ini tidaklah bertentangan dengan pegangan merekapun bahkan melengkapkan lagi apa yang ada pada mereka. Sikap “jemaah aku bukan jemaah tasauf, tak perlulah ambil tahu apa-apa tentang dunia sufi” hendaklah kita tinggalkan.
Artikel khusus tentang hal ini belum ditulis, namun kita boleh mendapatkan serba-sedikit sentuhan awalnya dengan meneliti artikel “ZIKIR MENURUT HASAN AL-BANNA” di
http://myalexanderwathern.freephpnuke.org/
modules.php?name=News&file=article&sid=
44&mode=&order=0&thold=0

5. BETULKAN KEUTAMAAN DALAM TARBIAH
Banyak orang bercakap tentang Islam tetapi ke mana sebenarnya mereka mengajak manusia? Kita berbicara soal KEUTAMAAN, bukan menidakkan usaha-usaha orang lain. Susunan keutamaan mestilah tertib. Yang pertama ajak manusia kepadaTuhan. Kedua kepada Nabi Muhammad dan al-Quran. Kemudian barulah yang lain-lain. Kasih sayang juga begitu.
Ada pihak MELEBIHKAN/ TERLEBIH ajakan kepada guru, kepada pemimpin, kepada ibu bapa, kepada jemaah, kepada pembentukan negara Islam dan sebagainya. Kita juga menggerakkan diri dan manusia ke arah itu tetapi dari segi KEUTAMAAN hendaklah tepat.
Ceramah saya bertajuk “REMAJA: CABARAN & PENYELESAIANNYA” bahagian 3 ada menyentuh sedikit hal ini. Dapatkan di
http://myalexanderwathern.freephpnuke.org/
modules.php?name=News&file=article&sid
=71&mode=&order=0&thold=0

6. MEMAHAMI PENGERTIAN SEBENAR “MASA DEPAN”
Apabila ditanya “Apakah cita-cita anda untuk masa depan?” Kebanyakan manusia memandang hari-hari mendatang yang tidak cukup jauh. Ada yang menjawab berkisar tempoh selepas tamat belajar sahaja, ataupun setakat selepas bekerja dan berkeluarga sahaja, ataupun setelah mendapat PHD, ataupun selepas pencen (hari-hari tua). Setakat itu sahaja masa depan yang ada dalam perancangan mereka. Mereka mengharapkan kejayaan dan kebahagiaan pada tempoh-tempoh tersebut.
Jadi di mana perancangan dan cita-cita untuk mendapat kejayaan dan kebahagiaan semasa melalui “masa depan” ketika sakaratul maut, ketika di alam kubur, ketika di padang masyhar, ketika amal-amal ditimbang, ketika hendak melalui titian sirat, selepas titian sirat, ketika di dalam syurga dan ketika berada di hadapan wajah Allah?
Artikel berkaitan belum sempat ditulis, saya sentuh sedikit di sini kerana ada kaitannya dengan saranan Tajdid Segar di bawah.

7. SETIAP KELUARGA HENDAKLAH MEMPUNYAI HALATUJU
Perkara ini hampir-hampir tidak kedengaran didakwahkan sedangkan ia sangat penting; Ketua keluarga dan orang-orang dibawahnya terutama si ibu perlu berbincang dan meletakkan halatuju tertentu berseuaian dengan MASA DEPAN- apa yang hendak dicapai di dunia dan apa yang hendak dicapai di akhirat.
Jadi dalam dakwah Tajdid Segar, kita mengajak semua keluarga sama ada yang berjemaah ataupun tidak untuk merangka dan melaksanakan HALATUJU KELUARGA masing-masing.
Sekadar satu contoh, bolehlah kita melihat-lihat artikel “HALATUJU KELUARGAKU” di
http://myalexanderwathern.freephpnuke.org/
modules.php?name=News&file=article&sid=
58&mode=&order=0&thold=0

8. MENGEKANG KISAH-KISAH WAHHABILIYYAT
Kita bangun menentang bahaya-bahaya Israiliyyat tapi memejamkan mata akan bahaya-bahaya Wahhabiliyyat. Padahal kedua-duanya berbahaya. Kita istilahkan ia sebagai “Wahhabiliyyat” agar ia dilihat sebagai masalah kepada umat dan bukannya masalah kepada golongan tertentu sahaja. Dengan itu usaha-usaha mengekang dakyah Wahhabiliyyat dapat kita bangunkan di peringkat global. Menjadikan ia isu global belum pernah dibawa oleh mana-mana pihak dan kita mengasaskannya mulai hari ini.
Artikel berkaitan (belum siap sepenuhnya) boleh dilihat di
sini
dan
sini
serta
sini
Bahagian ke-empat akan menyusul insyaallah.

9. BACALAH KITAB-KITAB AGAMA LAIN ASAL SELESAI ASAS-ASAS AGAMA DAN “BERPANDU”
Umat Islam umumnya masih takut-takut untuk membaca kitab agama-agama lain termasuklah para ilmuan agama. Kita gentar apabila para pendakyah Kristian menyebarkan Bible secara percuma. Padahal itulah peluang kita untuk mendapatkan Bible tanpa perlu tercari-cari dan mengeluarkan wang saku sendiri. Dalam dakwah Tajdid Segar, kita menggalakkan mereka yang mempunyai KELUANGAN MASA terutamanya para agamawan untuk menyelidiki kitab-kitab tersebut dan menghidangkannya “MENURUT PANDANGAN ISLAM” kepada umat manusia.
Artikel khusus tentang hal ini mungkin tidak berapa perlu untuk saya sediakan. Cuma ada disentuh sedikit dalam “PENJELASAN UNTUK ENCIK IBRAHIM 2” di
http://myalexanderwathern.freephpnuke.org/
gate.html?name=News&file=article&sid=
160&mode=&order=0&thold=0
Tulisan tentang agama-agama dunia pernah saya hasilkan pada awal penglibatan dalam penulisan. Ia tidaklah sebaik mana kerana pengetahuan dan pemahaman saya ketika itu tentulah masih muda. Bagaimanapun, para pembaca boleh melihat sebahagian daripadanya di
(laman ini sudah tidak berfungsi)
dengan tajuk ‘MENGAPA KITA TIDAK MEMILIH SELAIN ISLAM”.

10. SALING ISI-MENGISI ANTARA JEMAAH-JEMAAH ISLAM
Walau apapun jemaah yang kita anggotai, apa yang baik dan daripada jemaah-jemaah lain hendaklah kita ambil tahu dan gunakan. Sikap hanya mengambil tahu persekitaran jemaah sendiri sahaja tidak akan membawa umat ini pergi lebih jauh.
Artikel berkaitan bakal menyusul tapi kita boleh mendapat serba-sedikit pemahaman dengan meneliti “PABILA KUAMBIL SESUATU” di
http://myalexanderwathern.freephpnuke.org/
gate.html?name=News&file=article&sid=
176&mode=&order=0&thold=0

11. JEMAAH-JEMAAH GERAKAN ISLAM ADALAH “SATU GOLONGAN”
Pihak-pihak taksub dengan kesunnahan mereka mendakwa jemaah-jemaah Islam seperti Ikhwanul Muslimin, Jemaat Tabligh, Naqsyabandiyyah, parti-parti Islam, Nahdatul Ulama, Sayaziliyyah, Chistiyyah dan lain-lain adalah pelengkap kepada 72 golongan umat Islam yang “tidak selamat” daripada 73 golongan. Sebenarnya jemaah-jemaah ini masih berada dalam satu golongan yang terselamat itu, cuma mereka belum digerakkan sebagai satu jemaah besar dan seterusnya bergerak sebagai satu umat. Dakwah Tajdid Segar menolak sama sekali pembahagian yang dibuat oleh golongan tersebut.
Artikel khusus tidak ada namun ideanya boleh didapati dalam ‘PELUMBA TAJDID” di
http://myalexanderwathern.freephpnuke.org/
modules.php?name=News&file=article&sid=1
30&mode=&order=0&thold=0

12. BERDAKWAH SECARA “BERHIKMAH”
Definisi “berhikmah” tidaklah kita sempitkan kepada “berlemah-lembut” SAHAJA tsebagaimana yang difahami oleh segolongan manusia tetapi BIJAKSANA- lembut dan keras disesuaikan dengan keadaan asalkan masih dalam batas-batas yang dibenarkan agama.
Bahan berkaitan bertajuk “APA MAKSUD BERDAKWAH SECARA BERHIKMAH?” ada di
sini
dan sambungannya
sini

13 KEUTAMAAN “CINTA” BERBANDING “HARAP” ATAUPUN “TAKUT”
Bagi kebanyakan ahli tasauf, hal ini beres. Tapi kepada jemaah-jemaah bukan beraliran tasauf dan orang awam, hal ini sangat kurang dijelaskan kedudukannya untuk dipegangi. Ketidakjelasan dan kesalahfahaman menyebabkan tidak kurang manusia yang menolaknya.
Artikel khusus bakal menyusul.
Saya pernah menyusun satu ulasan dan huraian bab Cinta daripada Ihya’ Ulumiddin yang saya kira sangat bermanfaat kepada mereka yang belum tahu ataupun masih ragu-ragu akan hal ini. Dapatkan “ALLAH CINTA AGUNG: TAMAN SYURGA KELUARGA SUFI” di:
(laman ini sudah tidak berfungsi)

14. KETEPIKAN ISU-ISU KHILAF/ ISU-ISU YANG SUDAH BERKEPUTUSAN
Umat Islam banyak menghabiskan masa dalam hal-hal yang sudah ada keputusan. Ratusan tahun dahulu hal-hal ini telah dibicangkan dan jawapannya “khilaf”. Jika dibincangkan lagi untuk ratsuan tahun akan datang, jawapannya tetap khilaf. Mengapa membuang masa membincangkan perkara-perkara yang sudah ada keputusan? Ada pihak yang “membawa umat ke belakang” dengan menjadikan isu-isu khilaf sebagai agenda utama perjuangan mereka. Musuh-musuh Islam tersenyum senang melihat umat Islam menyibukkan diri dalam hal-hal sampingan tetapi lalai daripada permasalahan utama.
Dalam “DAKWAH TAJDID SEBENAR” yang anda baca di
sini
telahpun menyentuh hal ini.

15. BERGERAK SEBAGAI SATU UMAT
Inilah saranan utama dakwah Tajdid Segar. Banyak jemaah gerakan Islam dan bagus-bagus, tetapi hingga ke hari ini belum kedengaran seruan untuk jemaah-jemaah ini mengerakkan umat untuk “bergerak sebagai satu umat”. Jemaah-jemaah ini seolah-olah sudah selesa dengan bergerak secara “jemaah-jemaah berasingan” sahaja. Kemudian mereka cuba membuat perhubungan dengan satu atau dua jemaah-jemaah lain yang agak sesuai dengan manhaj perjuangan mereka. Jika beginilah keadaannya, nasib umat Islam masih akan tetap seperti yang ada pada hari ini.

Jemaah-jemaah ini sepatutnya sudah mempunyai OIC sendiri. Negara-negara Islam hari ini mampu bergerak secara berjemaah (walaupun kurang berkesan) dengan menubuhkan OIC. Negara-negara yang saling berperangpun boleh duduk semeja dan berbincang, mengapa para pimpinan orang-orang soleh ini tidka boleh berbuat demikian?

Bayangkan kalau jemaah-jemaah Islam hari ini mempunyai OICnya sendiri! Bahkan kalau mampu membentuk majlis syura! Apa-apa isu sejagat dibincangkan bersama. Bayangkan apa yang boleh dibuat oleh himpunan orang-orang soleh ini! Agaknya apa reaksi musuh-musuh Islam? Apa reaksi Zionis?

“Bergerak sebagai satu umat” tidak akan mengurangkan apa-apa yang mereka bawa dalam jemaah masing-masing selama ini. Mereka masih bebas bergerak dan beramal dalam jemaah sendiri tetapi dalam masa yang sama ada organisasi di peringkat global bersama jemaah-jemaah lain.

Kita berangan-angan dahulu. Bayangkan semua jemaah Islam yang benar sudah ada satu organisasi di peringkat global. Katakanlah mereka berjaya membentuk syura. Antara ahli syuranya ada pemimpin utama Ikhwanul Muslimin, pemimpin utama Jemaat Tabligh, pemimpin utama Jemaat-e Islami, pemimpin utama Naqsyabadiyyah, pemimpin utama Hizbut Tahrir dan pemimpin utama jemaah-jemaah lain sedang duduk semeja membincangkan masalah Palestine, masalah hinaan Barat kepada wanita Muslim berhijab, membincangkan hiburan alternatif untuk orang awam Muslim, membentuk satu dana bersama, menghantar pasukan bantuan kepada mangsa Tsunami di bawah panji-panji OIC jemaah-jemaah “Bergerak Sebagai Satu Umat” ini… masyaallah…!

Tapi kita faham kaum Salafi Wahhabi tidak akan menganggotai OIC ini kerana bagi mereka jemaah-jemaah yang ada tidak lain pelengkap kepada 72 golongan umat Islam yang sesat, mereka saja satu-satunya golongan yang terselamat daripada 73 golongan. Kita buat juga tawaran, kalau mereka tidak mahu- lagi bagus. Dikhuatiri nanti akan menjadi virus kepada perpecahan pula. Kaum ekstremis Syiah juga begitu.

Kita kena faham, zaman Madinah kedua tidak akan berlaku selagi umat ini tidak “digerakkan sebagai satu umat”, percayalah.
Katakanlah kita berjaya mendapatkan daulah kehalifahan, apa akan berlaku kepada umat dalam keadaan jemaah-jemaah ini masih tidak punya hubungan sesama mereka? Kukuhkah daulah itu?
Rasulullah persaudarakan Muhajirin, Aus dan Khazraj terlebih dahulu sebelum membentuk daulah. Selain itu baginda persaudarakan juga para hamba dengan tuan-tuan dan masyarakat awam. Langkah-langkah ini berjaya mewujudkan sebuah daulah teragung di muka bumi. Fikirkan…

Persoalan terpenting- mampukah tokoh-tokoh berbilang jemaah ini bertolak-ansur sesama mereka padahal selama ini merekalah yang sering mendakwahkan agar manusia bertolak-ansur?
Mampukah mereka membuang ego (sekiranya ada) dengan duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi dengan jemaah-jemaah lain?
Sanggupkah membuang ketaksuban (sekiranya ada) seperti “Jemaah aku yang paling sunnah”, “Jemaah akulah yang lebih tinggi darjatnya daripada semua jemaah yang ada” ataupun “Jemaah aku sajalah yang dijanjikan sebagai jemaah akhir zaman “ dan sebagainya?

Artikel berkaitan sangat penting untuk ditulis tapi kekangan masa melewatkan kemunculannya. Paparan yang sedikit di sini tidaklah dapat menyatakan keseluruhan idea dalam hal ini, kena teliti dulu artikelnya apabila disiapkan kelak. Sebab itulah isi yang ke-15 ini pun sudah jadi sedemikian panjang- takut “pandang kali pertama” sudah membawa kekeliruan.

Idea ini sentiasa disentuh dalam slogan saya ‘PANDANG GLOBAL, BERGERAK SEBAGAI SATU UMAT” pada kebanyakan hasil karya.
Sedikit penerangan juga ada dalam “PENJELASAN UNTUK ENCIK IBRAHIM 2” di
sini
dan
“PELUMBA TAJDID” di
sini

Saranan-saranan dakwah Tajdid Segar yang lain akan dihidangkan dalam siri ke-2 nanti. Kesimpulan setakat ini, gabungan saranan-saranan sebeginilah yang menjadi seruan untuk membuat pembaharuan “dalam” agama yang diistilahkan sebagai Tajdid Segar. Kita lihat sepintas lalu, ada antara saranan di atas yang belum pernah disaran, ada yang pernah disaran tetapi untuk kelompok tertentu sahaja (tidak bersifat sejagat) dan ada yang seakan-akan pernah disaran tetapi kemudiannya diam begitu sahaja. Oleh kerana namanya SARANAN, maka kita maklumlah yang ia bukanlah paksaan.

Alexanderwathern
7 JUN 2007

No comments: