Saturday, November 17, 2007

MEREKA SANGGUP KETEPIKAN AL-KITAB DAN AS-SUNNAH

MEREKA SANGGUP KETEPIKAN AL-KITAB DAN AS-SUNNAH
(Evolusi & Mutasi Wahabi Untuk Mengelak Kepupusan)


PERTAMA
Asalnya Salafi Lapok/ Palsu mahu mengorek kubur dan mengubah jasad Rasulullah, Abu Bakar dan Umar ke luar daripada masjid. Pihak Syiah juga umumnya bercita-cita begini mahu mengorek keluar mayat khalifah pertama dan kedua itu kerana mereka menganggapnya dua berhala Quraisy. Ada persamaan pula.
Oleh kerana kaum Salafi Lapok takut akan kemarahan umat Islam sedunia, hasrat itu dibatalkan. Bukankah sepatutnya kita takut akan Allah? Kalau benarlah fahaman Tajdid Lapok mereka itu, semestinyalah ubah sahaja jasad-jasad itu. Kan itu tuntutan al-Kitab dan Sunnah?
Mereka sanggup mengetepikan al-Kitab dan as-Sunnah demi menjaga kepentingan politik.

KEDUA
Asalnya azan mereka tidak berlagu kerana kononnya mengikut sunnah, seperti laungan Bilal. Tapi kemudianya berubah. Kini para muazzin Salafi Lapok bukan main sedap lenggok azan mereka.
Mereka sanggup mengetepikan al-Kitab dan as-Sunnah demi menambah bilangan penyokong.

KETIGA
Asalnya mazhab-mazhab semuanya berdosa dan sesat (atas kata kunci bid’ah). Oleh kerana fahaman mereka tidak mendapat tempat, mereka berubah haluan dengan mengajar pula kitab-kitab mazhab seperti kitab-kitab Mazhab Syafie, tapi dengan huraian Tajdid Lapok. Dengan taktik ini maka pengikut mereka bertambah ramai. Maklumlah, yang mendengar kupasan kitab itu kebanyakannya jahil dan kurang kefahaman agama. Maka bertambahlah pengikut mereka.
Mereka sanggup mengetepikan al-Kitab dan as-Sunnah demi menambah bilangan penyokong.

KEEMPAT
Asalnya menghukum sesat dan berdosa (atas kata kunci bid’ah) ke atas semua jemaah-jemaah Islam. Katanya hanya 1 golongan selamat daripada 73 golongan. Populariti punya pasal, perlahan-lahan dikendurkan hukum bid’ah itu. Kemudian kaitkan beberapa orang tokoh jemaah-jemaah itu dengan fahaman mereka. Maka pengikut mereka pun bertambah ramai.
Mereka sanggup mengetepikan al-Kitab dan as-Sunnah demi menambah bilangan penyokong.

KELIMA
Mula-mula menghukum sesat dan berdosa (atas kata kunci bid’ah) kepada sambutan Maulidur-Rasul. Mereka membelakangkan al-Kitab dan as-Sunnah lagi apabila mengetahui yang Hasan al-Banna dan tokoh-tokoh Ikhwan memang menyambut Maulidurrasul. Laman-laman web Ikhwan seluruh dunia terpapar “banner” ucapan Maulidurrasul. Malah Maulidurrasul menjadi salah satu daripada hari kebesaran orang-orang Islam diambil peluang oleh Ikhwan untuk berdakwah. Dr. Qardhawi sendiri tidak membidaahkan Maulidur-Rasul walaupun baginya tiada bidaah hasanah. Nyatalah fahaman “tiada bidaah hasanah” bagi Qardhawi dan tokoh-tokoh Ikhwan sebenarnya tidak sama langsung dengan “tiada bidaah hasanah” kumpulan Salafi Lapok ini. Cuma mereka yang terperasan lalu menjaja nama Qardhawi ke sana sini.
Mereka sanggup mengetepikan al-Kitab dan as-Sunnah demi menambah bilangan penyokong.

KEENAM
Mereka menentang kekhalifahan Islam. Mereka menyerang wilayah Turki Uthmaniyah. Mereka sebenarnya membantu Barat menjatuhkan kehalifahan Islam. Mereka menyerang kota Makkah. Mereka membunuh dan mengusir keturunan Rasulullah di Makkah. Mereka tidak pernah menyerang Yahudi. Tidak pernah menyerang Kristian. Tidak pernah menyerang musuh-musuh Islam. Sejarah berulang, mereka membantu lagi Barat menyerang sebuah negara umat Islam iaitu Iraq. Dihukumnya kafir pemerintah Iraq. Mereka kecam habis-habisan tokoh Syiah yang membantu kaum Tartar menjatuhkan kekhalifahan Islam di Baghdad. Tapi mereka sendiri yang membantu Barat menjatuhkan kekhalifahan Islam di Turki bagaimana? Mereka sendiri membantu tentera kufar menjatuhkan dan membunuh Saddam Hussein (sebenarnya umat Islam) di Iraq apa hukumnya? Mereka yang menyokong pembunuhan Mujahiddin (melalui Taliban) di Afghanistan selepas era Soviet apa hukumnya?
Mereka sanggup mengetepikan al-Kitab dan as-Sunnah demi menguatkan pengaruh dan kedudukan di muka bumi.

KETUJUH
Mereka hentam Sayyid Qutb bersama tafsir Fi Zilalil Qurannya. Ada yang menghukum kafir, wahdatul wujud (yang mereka tidak pernah faham apa maksudnya), sesat, bidaah dan sebagainya. Alih-alih Sayyid Qutb rupanya antara tokoh lagenda Ikhwan. Kitab tafsirnya menjadi teks rujukan utama Ikhwan malah dipuji sebagai paling relevan untuk kurun yang lalu oleh Buya Hamka (Muhammadiyyah, Indonesia). Maka mengendurlah pula dakwaan mereka terhadap Sayyid Qutb… nak jaga penyokong rupanya.
Mereka sanggup mengetepikan al-Kitab dan as-Sunnah demi menjaga jumlah penyokong.

KELAPAN
Mulanya mereka kata majlis kenduri arwah dan tahlil berdosa dan akan ke neraka. Sesiapa yang melibatkan diri dalam hal-hal kemungkaran maka dosanya sama seperti yang melakukannya, tidak berkurang walaupun sedikit.- itu hadis Nabi.
Samalah seperti kita yang tidak minum arak dan bergaul bebas dengan wanita-wanita bukan mahram, tapi kita duduk-duduk dalam majlis kawan-kawan kita yang sedang minum arak dan berpegang-pegang dengan wanita bukan mahram. Apa hukumnya?
Yang peliknya akhir-akhir ini sudah ada “trend” baru! Kalau ada jemputan tahlil arwah, sebahagian daripada mereka akan pergi! Mereka duduk sekali! Cuma tidak berzikir dan membaca apa-apa. Waktu orang makan mereka ada yang makan dan ada yang tidak makan. Kononnya dengan cara itu mereka tidak melakukan bidaah dan tidak berdosa.
Lucunya.
Lepas ini bolehlah kita duduk-duduk dalam majlis kawan-kawan kita yang menunggang arak asalkan kita tidak minum arak. Nak raikan kawan-kawan kononnya agar tak timbul masam muka.
Apa yang pasti, mereka sanggup mengetepikan al-Kitab dan as-Sunnah demi menjaga hati masyarakat.

Banyak lagi evolusi dan mutasi yang berlaku ataupun dilakuakn oleh penganut fahaman Tajdid Lapok ini. Mereka sendiri tahu tajdid yang mereka laung-laungkan adalah lapok, maka begitu banyak fahaman asal mereak kini sudah diubahsuai. Kalau tidak diubahsuai, tidak mustahil akan pupuslah perjuangan Salafi Lapok. Tapi tanpa mereka sedari dalam berevolusi dan bermutasi ini mereka sebenarnya sudahpun mengetepikan al-Kitab dan as-Sunnah- dulu kata tak boleh, kini sudah boleh.

Tinggalkan dakwah Tajdid Lapok yang tidak ada ketetapan pendirian ini, marilah bersama dakwah Tajdid Segar yang masih seperti itu juga sejak zaman Rasulullah SAW. Buatlah perubahan sekarang.

PANDANG GLOBAL, BERGERAK SEBAGAI SATU UMAT

Alexanderwathern

24 APRIL 2004

http://myalexanderwathern.freephpnuke.org/gate.html?
name=News&file=article&sid=141&mode=&order=0&thold=0

No comments: