Saturday, November 10, 2007

Persoalan-persoalan Tentang Tajdid Segar

PERSOALAN-PERSOALAN TENTANG TAJDID SEGAR

Apakah Tajdid Segar?
Tajdid Segar adalah dakwah pembaharuan dalam agama. Ia adalah tajdid sebenar atau tajdid tulen sebagaimana yang dimulakan oleh Nabi Muhammad SAW dan para salafussoleh pada zaman mereka dahulu. Sepatutnya ia disebut tajdid sahaja, tetapi untuk membezakan tajdid sebenar dengan Tajdid Hambar yang dibawa oleh golongan Salafi Lapok, kita namakan ia sebagai Tajdid Segar.

Bolehkah agama dibaharukan?
Tajdid Segar membawa pembaharuan dalam agama, bukan pembaharuan agama. Tambahan pula, yang dimaksudkan dengan pembaharuan ini pada hakikatnya adalah pengulangan semula tajdid asal sebagaimana yang dibawa oleh Rasulullah SAW setelah ia dirosakkan oleh golongan Salafi Lapok yang membawa Tajdid Hambar atau Tajdid Lapok.

Apa yang dibaharukan?
Pembaharuan yang dimaksudkan berlaku dalam banyak perkara terutamanya dari segi teknik dan taktik berdakwah.

Pada zaman Nabi mana ada Tajdid Segar.
Apa yang dibawa oleh Nabi itulah Tajdid Segar, cuma pada zaman itu ia belum diistilahkan sebagaimana namanya hari ini. Samalah seperti istilah mustalah hadis, tasauf, sufi, mantik, balaghah dan lain-lain.

Mengapa baru sekarang Tajdid Segar dihebohkan?
Kerana inilah masa kemunculannya yang paling sesuai.

Apa beza Tajdid Segar dengan tajdid yang dibawa oleh golongan Salafi-Wahabi?
Banyak. Untuk memahaminya eloklah kita baca artikel bertajuk DAKWAH TAJDID SEBENAR di http://myalexanderwathern.freephpnuke.org/modules.php?name=News&file=article&sid=121&mode=&order=0&thold=0
sebagai permulaan.

Apakah Tajdid Segar ini satu jemaah?
Bergantung kepada maksud “jemaah’ yang masing-masing maklumi. Tapi secara umumnya Tajdid Segar bukanlah satu jemaah tertentu. Ia lebih berupa satu gelombang yang melanda semua jemaah Islam yang ada. Inilah gelombang tajdid sebenar, yang akan menyatukan seluruh jemaah Islam yang benar.

Bolehkah dakwah Tajdid Segar ini pergi jauh sedangkan para pencetusnya bukanlah para ulama, cuma golongan muda yang berbekalkan semangat saja?
Barisan pencetus Ikhwanul Muslimin pada awalnya terdiri daripada tujuh orang anak muda saja dan mereka bukan ulama. Mereka hanya berbekalkan serba-sedikit pengetahuan agama dan semangat. Akhirnya Ikhwanul Muslimin mempunyai jutaan pendokong di seluruh dunia dan antara ahli-ahlinya adalah Syeikh Fathi Yakan, Syeikh Yusuf Qardhawi, Syed Qutb, Syeikh Mustafa Siba’ie, Syeikh Said Hawa, Syeikh Sayyid Sabiq, Syeikh Muhammad al-Ghazali, Syeikh Abdul Fattah Abu Ghuddah, Syeikh Abdul Majeed al-Zindani dan banyak lagi para ulama muktabar.

Apakah usaha-usaha Tajdid Segar dalam masa terdekat ini?
1. Menyebarkan fikrah Tajdid Segar kepada seluruh umat Islam
2. Mengekang dakwah Tajdid Hambar oleh golongan Salafi Lapok
3. Meneutralkan seberapa ramai Salafi Lapok
4. Menyebarkan idea-idea perapatan ukhwah dan halatuju antara jemaah-jemaah Islam
5. Tajdid diri sendiri terlebih dahulu (ini yang terpenting)


PANDANG GLOBAL, BERGERAK SEBAGAI SATU UMAT

Abu Zulfiqar
20 APRIL 2007


No comments: