Sunday, December 30, 2007

Makan Burger dan Sunnah?

Oleh Songkok Putih

Hari ini saya ambil kesempatan untuk menulis sedikit pandangan saya mengenai satu perkara yang tak banyak kaitan dengan Laman TKO secara langsung. Cadangan meminta saya menulis sekurangnya sekali seminggu berkaitan dengan laman ini memang sentiasa ada dalam ingatan saya. Perkembangan Laman, tips-tips penggunaan, maklumat terbaru dan kenapa bahagian-bahagian sisipan setiap penjuru di bina sepatutnya saya telah lama menulis untuk pengetahuan semua pengunjung, tapi malang hanya berada dalam fikiran tetapi masih belum sempat diluahkan di sini.

Makan Burger

Berbalik kepada Makan Burger, katakan anda seorang pengemar makanan ringan Burger sebagai makanan asas. Mungkin anda pernah berada di luar negara atau anda terpengaruh dengan iklan, mungkin anda jenis malas nak basuh tangan... Semuannya bukan perkara yang nak dibahaskan di sini, pokoknya makan burger. Burger yang dibuat dengan dengan barangan halal, dari duit yang halal dan dimakan untuk menganyangkan...Makanpun dengan cara Islam, iaitu mulai dengan niat yang ikhlas Lillahi Taala.. Niat adalah asas sesuatu perbuatan, pasal itu Iman Nawawi meletakkan hadis ini hadis pertama dalam kitabnya.

Katakan anda menjadikan amalan semasa memakan burger ini anda membaca surah Al Fatihah dan Al Ikhlas disamping membaca Bismillah. Amalan ini pula telah menjadi ikutan kepada keluarga anda dan sahabat-sahabat anda tanpa diminta kerana melihat dan berkenan dengan cara anda ini.

Bidaah

Suatu hari, kawan anda datang memberitahu bahawa seorang ‘alim’ mengatakan bidaah makan burger dan amalan yang dibuat semasa makan burger tersebut kerana nabi tak buat pun..Nak buat macam mana, burger pun tak ada zaman nabi.

Anda boleh fikir sendiri apa rumusan anda dengan masalah ini...

Iman Ghazali dan Kitabnya

Iman Ghazali yang berada di zaman celaru dengan pelbagai amalan yang baik dan yang buruk bercampur aduk, telah mengarang satu kitab yang cukup baik untuk dijadikan rujukan umat kemudian yang pasti lebih bercelaru lagi. Catatan berharga ini cukup baik untuk kita baca dan amalkan.

Dalam kitabnya dimasukkan pelbagai maklumat, termasuk amalan-amalan baik generasi yang kemudian selepas daripada genarasi Rasulullah s.a.w. yang memang beliau tidak pernah menulis bahawa itu adalah hadis atau sunnah. Hanya sekadar menulis perkara baik untuk maklumat pembaca beliau.

Tapi malang ada dikalangan manusia mempertikaikannya tanpa mengusul apa yang hendak disampaikan oleh pengarang tersebut.

Sarahan Tuan Guru Nik Abdul Aziz

Saya cuba menyiarkan Sarahan Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat tentang kitab Al Ghazali ini serta berhasrat untuk kita memahami isi dan hasrat yang ingin disampaikam oleh Al Ghazali untuk generasi terkemudian. Banyak perkara yang baik boleh kita amalkan walaupun tak hadis. Nak ke tau tak nak bergantung kepada kita...

Saya juga menyiarkan sarahan Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz kitab Fiqh Sunnah karangan Sayyid Sabiq yang membahaskan perkara dalam pandangan semua mazhab iaitu perbahasan mengikut apa yang ada pada hadis Rasulullah s.a.w. Pengajaran kitab ini oleh Tuan Guru telah lama dan semuanya dikumpulkan daripada kaset, di tukar kepada format realPlayer dengan 5.0 bkps dan akhir sekali ditukar kepada MP3 (Pasal tu kualiti tak beberapa bagus), antara bertujuan untuk memberitahu semua pengunjung bahawa mengikut sunnah, ikut hadis ini telah lama dibahaskan dalam PAS, hanya yang baru kenal perjuangan Islam terkemudian ini melalui “saluran tak tersengaja” sahaja yang buat kecoh kononnya merekalah yang ingin kembali kepada sunnah Rasulullah s.a.w. dan mempertikaikan ulama dalam PAS, malah ulama-ulama terdahulu seperti Al Ghazali...Ulama dalam PAS, Al Ghazali semuanya tak maksum, tetapi banyak pengajaran boleh dimanafaat dan mengajar kita mengenal Islam sebenar.

Saya sendiri mendapat pendidikan sekular, tetapi semasa kecil belajar kitab kuning dengan arwah Ustaz Omar Shukri Embong (Pernah menjadi Pesuruhjaya PAS Terengganu) yang banyak mengajar berfikir dan tidak mudah menghukum..

Maaf jika apa yang diluah tak baik tetapi dah lama terpendam...

sumber

No comments: