Tuesday, December 18, 2007

MENCELAHNYA SEORANG YANG ‘BENAR’ AQIDAHNYA

by Shafizam on Tuesday, September 25 @ 02:16:49 EDT

Bila masa pulak Allah Ada nama Bapa?..Even nak bagi contoh pun jangan sampai merosakkan aqidah u sendiri..tak tau la kalau u mintak doa kat tuhan bapa..tuhan akal..macam qardawi tu.



ALEXANDERWATHERN:

Aslkm Tuan Shafizam, salam hormat.

(Sekiranya tuan tidak menerima salam daripada saya-seorang yang ROSAK AQIDAHNYA sebagaimana dakwaan tuan, maka tak perlulah dijawab. Jawab saja ‘salam hormat’, itupun kalau mahu. Lagipun tuan SHAFIZAM sendiri tidak memberi salam kepada saya, MUNGKIN kerana saya seorang yang rosak aqidahnya sebagaimana rosaknya aqidah Syeikh Qardhawi. Maklumlah, tulisan saya ini khusus untuk Anna (sebenarnya saya sedang menjawab soalan yang dikemukakan oleh seorang non-muslim, dan sedang mengajaknya kepada Islam apabila tiba-tiba Shafizam menyampuk dan mengganggu) dan tuan sekadar menyampuk. Menurut Islam, menyampuk juga ada tatacaranya, adab-adabnya. Mungkin kerana aqidah saya sudah rosak, dan Anna sendiri mungkin belum Muslim, maka kami tidak layak dilayan secara beradab. Tak apalah, mungkin itu cara ‘orang yang aqidahnya betul’ melayan orang lain).

Oh ya, di bahagian mana pernah saya nyatakan Allah ada NAMA ‘Bapa’? Pastinya tuan ada bukti yang jelas bersuluh kerana tuan seorang yang benar aqidahnya. Tolong tunjukkan.

Jawapan: ……………………….
(Mustahil dapat ditunjukkannya kerana memang tidak pernah ada)

Tuan pastinya seorang yang berani, kalau tidak masakan mahu menulis di sini. Orang yang benar aqidahnya tentu punyai keberanian yang luarbiasa. Oleh itu, harap tuan tunjukkan di mana boleh saya perolehi tulisan tangan tuan sendiri dalam ruang maya internet ini sama ada di blog, di forum ataupun di mana-mana saja. Jarang ada orang yang berani menghujat saya, kecuali orang itu memang punya pemahaman yang mantap dan pegangan agamanya selama ini bukan atas dasar taqlid buta. Lebih-lebih lagi tulisan tuan yang berkaitan dengan akidah, ‘copy n paste’ saya tidak mahu, saya mahu pemahaman tuan yang sebenar. Bukan apa, saya mahu belajar juga bagaimana akidah tuan yang benar itu supaya saya boleh perbaiki aqidah saya yang rosak. Silakan beri link.

Link: ………………………………………….

Tuan kena faham, saya sedang berdiskusi dengan seorang yang kita belum tahu apa agamanya. Diskusi antara agama ada kaedah-kaedah tertentu. Apabila saya berdialog dengan penganut agama Hindu, saya akan gunakan istilah Brahman. Ini tidak pernah bermaksud ada nama Tuhan ‘Brahman’.
Apabila berdiskusi dengan orang Yehovah Witness, saya gunakan istilah Yehovah.
Apabila berdiskusi dengan penganut Tao, saya gunakan istilah Tao.
Apabila berdiskusi dengan penganut Hindu-Buddha Nusantara, saya gunakan istilah Yang ataupun Hyang. Asal sebutan sembahyang iaitu ‘sembah Yang’ ataupun ‘sembah Hyang’. Hyang ataupun Yang itu adalah Tuhan sebenar sebagaimana Brahman dan Bapa. Ulama Nusantara dan kita semua menggunakan istilah sembah Hyang ataupun sembah Yang (solat) sehinggalah ke hari ini. Adakah para ulama dan kita orang awam mengatakan ada nama Allah ‘Hyang”?

Jawapan: …………………………….

Sekiranya jawapan tuan ‘ada’, maksudnya 99.9999 % umat Islam Nusantara rosak aqidahnya kecuali Tuan Shafizam seorang. Tapi, belum tentu juga, apakah tuan, ibu tuan, bapa tuan, guru tuan selama hari ini tidak pernah menggunakan istilah ‘sembahyang’ tetapi ‘solat’ ataupun ‘doa’?

Jawapan: ……………………………..

Jika ibu bapa dan guru-guru agama tuan pernah menggunakan perkataan sembahyang, maksudnya aqidah mereka semuanya rosak ataupun pernah rosak. Kalau tuan sendiri pernah guna istilah sembahyang, maka aqidah tuan sama rosaknya dengan saya dan Syeikh Yusuf Qardhawi. Jadi, yang tuan sibuk-sibuk mempertikai aqidah kami kenapa? Aqidah tuan sendiri belum selamat!

Jadi, apabila seseorang bertanya kepada saya tentang agama Kristian, saya gunakan istilah Bapa kerana Bapa memang Tuhan sebenar bukannya Jesus ataupun Roh Kudus. Syeikh Qardhawi tentu faham maksud saya. : )

Saya tahu ‘ulama besar’ yang menulis dan berceramah tentang ‘Dr. Qardhawi minta doa kepada tuhan akal dan tuhan bapa’ itu. Tapi sefaham saya, dia sendiri pernah menggunakan dan mungkin masih menggunakan istilah ‘SEMBAH HYANG’. Mungkin tuan bangga dengannya dan mungkin dia guru tuan. Persoalan saya, dari mana dia dapat nama Allah sebagai ‘Hyang’ ataupun ‘Yang’?

Jawapan terkini: ………………………….

Jika tuan dan dia gagal beri bukti ada nama Allah ‘Hyang’ ataupun ‘Yang’, maka aqidah anda berdua sama rosaknya dengan saya dan Qardhawi. Itu jawapan yang dia dan tuan kena cari sekarang. Selain itu, saya juga menuntut jawapan sedia ada, iaitu sebelum saya bertanyakan hal ini. Pastinya dia dan tuan sudah ada bukti ada nama Allah ‘Hyang’ ataupun ‘Yang’ sebelum saya kemukakan soalan ini. Kalau sekarang baru tercari-cari jawapan, maksudnya selama ini aqidah dia dan tuan memang rosak.

Jawapan sedia ada sebelum ini: ………………………………….

Seperti biasa, adab-adab dalam berdiskusi mestilah dipatuhi walaupun tuan memandang saya dan Qardhawi sebagai orang yang rosak aqidahnya. Kami juga manusia, hormatlah kami sebagai manusia sekurang-kurangnya.

Oh ya, teman-teman kita di al-Ahkam.net umumnya menyanjung tinggi Qardhawi. Kalau mengikut hukum tuan, aqidah mereka di sana tu rosaklah ya? : )
Jadi, cuba tuan yang berani lagi benar aqidahnya ini bawa isu tersebut ke al-Ahkam.net. Maklumlah, di sana berkumpulnya banyak pendokong Qardhawi (kata mereka la…) Kita sama-sama lihat apa jawapan para penyanjung Qardhawi di sana.
Tuan berikan link posting tuan di al-Ahkam.net nanti ya. Boleh saya lihat kekuatan hujah tuan dalam membuktikan rosaknya aqidah Qardhawi. Bersilat mestilah dalam gelanggang. Bersilat ‘sorang-sorang’ memanglah kita pemenangnya.

Link : ………………………………….

Akhirnya, sila fahami dulu adab-adab berdiskusi yang selaras dengan Islam di sini http://myalexanderwathern.freephpnuke.org/modules.php?name=News&file=article&sid=208&mode=&order=0&thold=0

Akhir yang kedua, saya hanya akan menjawab kembali sekiranya tuan mengubah sikap dan menjadi seorang yang lebih beradab. Saya hanya akan menjawab semula apabila tuan bertanggungjawab ke atas semua persoalan. Jika tuan menjawab bahagian-bahagian tertentu sahaja, ataupun menjawab secara keseluruhan sahaja, ataupun cuba mengubah haluan perbincangan, ataupun menjawab dengan dakwaan-dakwaan kosong tanpa sokongan hujah-hujah sandaran, ataupun mengelak ke sana ke mari, ataupun sekadar meninggalkan celaan demi celaan lalu beredar ataupun yang seumpama dengannya… maka saya menganggap diskusi kita sudah selesai. Saya tidak berminat dengan perbalahan kosong yang penuh dakwa-dakwi tapi tiada tangggngjawab dan tiada nilai ilmiah.

Silakan wahai orang yang benar aqidahnya…

Alexanderwathern
25 SEPT 2007

*Tak berjawab pun! Begitulah biasanya cara Salafi Lapok.

No comments: