Sunday, December 16, 2007

Umat Islam Kena Ambil Tahu Agama Lain

Dalam kunjungan Uskup Canterbury ke Singapura beberapa hari lalu, dia menyeru para agamawan Islam mempelajari agama Kristian dan agama-agama lainn. Seruan yang sama disuarakan oleh Syeikh Hussam-Zeddin Farfour, rektor Universiti Al-Fath dari Syria.

Syeikh Farfour, dengan menggunakan bahasa Arab memperkatakan hal itu di hadapan 100 orang guru agama di Madrasah Aljunied Al-Islamiyah, Singapura. "Wajib hukumnya bagi setiap ulama Islam untuk mengetahui ajaran agama lain sebagai salah satu prinsip dalam berdakwah, " ujarnya.

Dalam ceramahnya, Syeikh Farfour juga menyentuh masalah hubungan umat Islam dengan Kristian ketika ini. "Sejak zaman awal Islam, Paus boleh datang ke masjid-masjid. Sekarang, ada sebahagian umat Islam yang melarang Paus berkunjung ke masjid-masjid, " tegasnya.

"Adanya agama yang berbeza-beza adalah sebahagian daripada rencana Tuhan. Meskipun kita berbeza pendapat dalam masalah teologi, bukan bererti kita tidak boleh hidup bersama dengan damai. "

Pada kesempatan itu, Syeikh Farfour mengajak umat Islam untuk memikirkan kembali beberapa aspek dalam Islam sebagai sebuah pembaharuan untuk menghadapi "krisis intelektual" saat ini.

Pembaharuan itu, kata Syeikh Farfour, tidak boleh berdasarkan konsep-konsep Barat seperti masalah feminisme, dan tidak harus mengabaikan tradisi-tradisi Islam. Pembaharuan itu, menurutnya, sangat penting terkait dengan isu-isu kontemporer seperti asuransi, perbankan, transplantasi organ tubuh manusia dan kloning.

"Pembaharuan harus dilakukan sebelum terlambat, sehingga umat Islam juga bisa memainkan peranan penting di dunia, " katanya.

No comments: